MENGEJUTKAN DUNIA !! Z@k*r Mumia Firaun Masih Tegang Er eksi Walapun Sudah Mati..

Mumia pemerintah terkenal Mesir purba, firaun Tutankhamun terus mencetuskan misteri apabila seorang pakar sejarah ternama mendakwa za kar raja itu masih tegang ketika jasadnya hendak disemadikan.

Pakar Mesir kuno dari Universiti Amerika di sini, Prof. Salim Ikram mendakwa, ia menunjukkan firaun tersebut sedang berereksi nafsu syahwatnya kerana batang kema luan baginda tegak 90 darjah semasa dimakamkan.


Beliau menjelaskan, ketegangan abadi itu dibuat untuk menjadikan Tutankhamun agar mirip Osiris, dewa kematian rakyat Mesir zaman dahulu dan sebagai tanda protes terhadap iman ayahandanya, Firaun Akjenaten.

Bapanya itu telah menciptakan sebuah agama baharu yang mempercayai hanya satu tuhan iaitu Aten, si dewa matahari malahan mengarahkan dewa-dewa lain dihancurkan daripada jadi sembahan rakyat Mesir kuno.



Ini berbeza dengan Tutankhamun yang kemudian mengubah kembali ideologi ciptaan Akjenaten itu dan mengembalikan semula kepercayaan iman penduduk Mesir untuk memuja kembali banyak dewa berlainan.

Salim yakin jasad Tutankhamun diawet dan dimakamkan dalam keadaan ere ksi batang zak ar sebagai gambaran bahawa usaha kerasnya itu terus berlanjutan, meskipun baginda sudah lama mangkat dari alam dunia yang fana.

Pakar Mesir kuno itu juga yakin bahawa bahagian atas kemaluan Tutankhamun patah ketika makam firaun tersebut ditemui, di sebalik muncul pelbagai spekulasi konon pe nis berkenaan telah hilang dicuri penyangak.

Namun beliau enggan mengulas sama ada firaun itu mangkat ketika nafsu sedang memuncak akibat perbuatan sek s atau baginda sempat melan cap sebelum maut atau sengaja ditegakkan zak arnya oleh petugas mayat di istana.

“Setakat saya tahu, belum ada lagi zakar mumia lain dijumpai dengan keadaan tengah ereksi kecuali Tutankhamun atau nama asalnya, Tutankhaten yang juga firaun dinasti ke-18,” kata Salim kepada portal LiveScience.

Keanehan lain jasad Tutankhamun yang diketahui tempang kakinya itu adalah tidak ditemui jantung baginda dan ketiadaan sejenis kumbang keramat lazim digunakan oleh mumia firaun lain sebagai organ pengganti jantung.

Menurut Salim, misteri ketiadaan jantung Tutankhamun kemungkinan juga dilakukan untuk menggambarkan baginda seumpama dewa Osiris, yang tubuhnya, menurut legenda Mesir, dibelah oleh saudaranya, Seth.

Misteri Tutankhamun tidak pernah selesai sejak makam raja yang mangkat pada 1323 Sebelum Masihi dalam usia muda baharu injak 19 tahun itu berjaya ditemui pakar arkeologi Howard Carter pada 1924. — Agensi/Mynewshub/HAA


Post a Comment