Nenek 101 Tahun Jaga Anak OKU Telah Kembali Kerahmatullah..Al-Fatihah..

Seorang ibu tunggal yang cekal menjaga anak lelakinya yang juga Orang Kurang Upaya (OKU) sejak dilahirkan kira-kira 63 tahun lalu meninggal dunia di rumahnya di Kampung Nako Nambua, Kuala Nerang, dekat sini, awal pagi tadi.

Allahyarham Meliah Mat Diah, 101, menghembuskan nafas terakhir 3.30 pagi di hadapan ahli keluarga lain termasuk anak lelakinya yang OKU, Abd Rahman Saud.

Anak saudaranya, Siti Jaleha Yunus, 59, berkata, Tok Meliah sebelum itu hanya mengadu sesak dada dan sukar untuk bernafas tanpa menyangka ia menjadi petanda arwah akan pergi buat selama-lamanya.

"Kami sekeluarga kemudian membawa dia dan anaknya (Abdul Rahman) ke rumah saya kira-kira jam 9 malam semalam untuk memudahkan memantau keadaan kesihatannya.

"Tok Meliah sebelum ini tidak pernah mengidap sebarang penyakit kronik, tetapi hanya demam dan batuk biasa. Saya meletakkannya di atas katil di ruang tamu tetapi kira-kira 3.30 pagi tadi, tetapi nafas mak cik semakin perlahan sebelum meninggal dunia di hadapan ahli keluarga," katanya ketika ditemui, di sini.

Menurutnya, mereka sekeluarga berasa sedih dengan pemergian Tok Meliah yang bimbang dengan keadaan Abdul Rahman kerana tiada orang akan menjaga anak istimewa yang begitu disayanginya.

"Sehingga pagi ini, Abdul Rahman belum menjamah sebarang makanan kerana kebiasaannya Tok Meliah akan menyuap sendiri makanan ke mulut anaknya itu," katanya.

Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Nako Nambua, Kuala Nerang, di sini, selepas solat Jumaat.

Harian Metro sebelum ini melaporkan Tok Meliah yang kematian suami sejak 20 tahun lalu, terpaksa mengambil alih menjaga anaknya walaupun kudratnya tidak kuat.

Wanita berkenaan sebelum ini turut bertekad untuk menjaga anak lelakinya yang tidak boleh bercakap, berjalan dan bergerak secara normal sejak dilahirkan hingga ke akhir hayatnya.




Kini nenek Meliah sudah pergi menghadap ilahi siapakan yang akan menjaga anak lelaki nya yang selama ini di jaga oleh nya selama 63 tahun. 


Post a Comment