Inilah Sebabnya Kenapa Remaja Perempuan Suka Lelaki Dewasa ...


SOALAN:

Doktor, saya remaja berusia 17 tahun dan sedang mengenali jati diri. Sejujurnya saat ini saya lebih tertarik pada lelaki dewasa berbanding remaja seusia saya. Apakah hal tersebut termasuk penyimpangan se/ksual? Saya juga merasa ada dorongan yang cukup besar untuk berhubungan se/ksual, tapi saya berusaha menahannya kerana takut dosa. Pada masa ini saya belum punya teman wanita dan sebenarnya diam-diam naksir guru les saya dan ia sudah berkahwin. Setiap di dekatnya saya jadi tidak boleh menumpukan perhatian dan berdebar-debar. Saya sebenarnya tak suka keadaan ini kerana jadi malas belajar dan bingung harus cerita kepada siapa. Apakah yang saya alami ini wajar untuk remaja? 

A di Semarang 


JAWAB: 

Walaupun anda tidak menyebutkan, tetapi saya menganggap anda seorang remaja. Kalau anda lebih tertarik kepada lelaki dewasa, saya fikir bukan sesuatu yang aneh atau luar biasa, apalagi suatu penyimpangan se/ksual. Yang pasti anda tidak sendiri. Banyak remaja putri lebih menyukai lelaki dewasa berbanding sesama remaja. Alasannya dapat difahami. Bagaimana pun lelaki dewasa lebih mampu mengayomi, memberi teladan, dan memberi sokongan apa yang diperlukan. Tetapi tentu sebahagian lelaki dewasa mengalami kesulitan kalau perlu menyesuaikan diri dengan remaja. Yang pasti, anda tidak mengalami penyimpangan se/ksual. Namun kalau perlu berpacaran dengan lelaki yang sudah berkahwin, tentu ia harus difikir lagi dan seharusnya dielakkan.   

Sumber - KOMPAS


Post a Comment