Ibunya Sudah Harapkan Dia Mati Dek Kerana Koma 12 Tahun..Ajaibnya Dia ...

Martin Pistorius membenci Barney. Dan tidak hairan mengapa. Selama 12 tahun, ketika dia berada dalam keadaan koma yang doktor digambarkan sebagai "keadaan vegetatif," jururawat, memikirkan yang dia tidak dapat melihat atau mendengar apa-apa, lepas berkesudahan semula berjalan-of Barney sebagai dia duduk, diikat ke kerusi roda. 

Tetapi Martin bukanlah "vegetable" yang doktor berkata beliau. Malah, dia boleh melihat dan mendengar segala-galanya.

"Saya tidak dapat meluahkan kepada anda berapa banyak saya benci Barney," katanya baru-baru ini memberitahu NPR .

Pada 1980-an, Martin adalah seorang anak muda yang biasa aktif membesar di Afrika Selatan. Tetapi, kemudian, pada usia 12, dia turun dengan penyakit yang membingungkan doktor, dan yang akhirnya menyebabkan beliau kehilangan keupayaannya untuk bergerak tangan dan kakinya, kemudian untuk membuat hubungan mata, dan akhirnya untuk bercakap.

Ibu bapanya, Rodney dan Joan Pistorius, diberitahu bahawa dia adalah seorang "vegetable" dan perkara yang terbaik untuk mereka lakukan adalah mengambil dia pulang dan memastikan dia selesa sehingga dia meninggal dunia.

Tetapi anak muda yang terus hidup walaupun diagnosis.

"Martin hanya terus berjalan, hanya terus berjalan," kata ibunya.

Sekarang, dalam memoir baru, " Ghost Boy: Escape Saya Dari Hidup Berkunci Di dalam Badan Sendiri , "Martin telah mendedahkan bahawa, walaupun dia pada mulanya tidak sedarkan diri sebagai doktor fikir, selepas kira-kira dua tahun dia mula bangun, akhirnya menjadi sedar sepenuhnya segala sesuatu di sekelilingnya.

Ayah Martin, Rodney, dijaga anaknya sepanjang pengalaman pahit itu, dan mengimbas kembali rutin harian meningkat pada lima pagi untuk mendapatkan Martin bersedia untuk sehari di sebuah pusat penjagaan khas.

"Lapan jam kemudian, saya menjemput, memandikan dia, berilah dia makan, meletakkan dia di atas katil, menetapkan penggera saya selama dua jam supaya saya bangun untuk membiarkan dia supaya dia tidak mendapatkan bedsores," Rodney berkata dalam NPR laporan .

Martin ingat, bagaimanapun, bahawa ibunya pada satu titik harapan hilang, dan sambil menatap anaknya dan berfikir dia tidak boleh mendengar dia berkata, "Saya berharap anda akan mati."

Tetapi dia mendengar beliau.

"Ya, saya berada di sana, tidak dari awal lagi, tetapi kira-kira dua tahun ke dalam keadaan vegetatif saya, saya mula bangun," kata Martin.

"Saya sedar segala-galanya, sama seperti mana-mana orang biasa. Semua orang sudah biasa kepada saya tidak berada di sana bahawa mereka tidak perasan apabila saya mula hadir lagi. Realiti sekali memukul saya bahawa saya akan menghabiskan sisa hidup saya seperti itu -. Sama sekali sahaja "

Dengan otaknya aktif tetapi badannya tidak responsif, Martin pada mulanya menyangka ia terjebak dan akan kekal begitu.

"Tiada seorang pun akan tunjukkan kelembutan. Tiada seorang pun akan mengasihi Aku," fikirnya. "Anda sudah ditakdirkan."

"Anda tidak benar-benar berfikir tentang apa-apa," Martin dipanggil semula. "Anda hanya wujud. Ia adalah tempat yang sangat gelap untuk mencari diri anda kerana, dari satu segi, anda membenarkan diri anda untuk lenyap. Fikiran saya terperangkap di dalam badan yang tidak berguna, lengan dan kaki saya tidak saya untuk mengawal dan suara saya bisu . Saya tidak dapat membuat tanda atau bunyi untuk biarkan orang tahu saya menyedari sekali lagi saya tidak kelihatan -.. budak hantu "

Tetapi sekali lagi, Martin tidak berputus asa, dan mengatakan dia akhirnya datang kepada terma dengan kata-kata ibunya.

"Selebihnya dunia merasa begitu jauh apabila dia berkata-kata," kata beliau, tetapi kemudian menyedari bahawa "sebagai masa berlalu, saya secara beransur-ansur belajar untuk memahami keadaan terdesak ibu saya. Setiap kali dia memandang saya, dia dapat melihat hanya satu parodi kejam kanak-kanak itu sekali-sihat dia mencintai begitu banyak. "

Akhirnya badan Martin mula menangkap sehingga fikiran dan inexplicably mula sembuh. Dia belajar untuk berkomunikasi dengan menggunakan komputer dan mula berkembang dunianya melampaui batasan yang telah dibebankan kepadanya.

Pada tahun 2008 beliau telah bertemu cinta dalam hidupnya, dan Yohana, dan berhijrah ke UK. Pada tahun 2010 beliau memulakan perniagaannya sendiri.

Beliau kini 39, telah berkahwin dengan Joanna, dan hidup kehidupan yang berfungsi sepenuhnya dan biasa di Harlow, England.

Image

Cerita Martin tidak seperti yang luar biasa kerana ia mungkin bunyinya. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini terdapat semakin banyak cerita yang telah muncul orang yang diisytiharkan "mati otak" atau dalam "keadaan vegetatif" yang kemudiannya pulih dan mendedahkan bahawa mereka sedar apa yang berlaku di sekeliling mereka.

Dalam satu kes terutamanya penyejukan, seorang pemuda, Zach Dunlap, mendedahkan bahawa dia berada dalam keadaan sedar sepenuhnya sebagai doktor dan ahli keluarganya membincangkan bagaimana mereka akan menderma organ-organ itu. Detik-detik sahaja sebelum dia dijadualkan beroda ke dalam bilik pembedahan untuk mempunyai organ-organ itu dikeluarkan, ahli keluarga digali kuku di bawah kuku jari kaki beliau, menyebabkan tindak balas secara tiba-tiba. Pembedahan telah dibatalkan, dan Zach semula.

Kes-kes seperti ini mencetuskan perdebatan yang semakin bertambah tentang ketepatan "keadaan vegetatif" dan "mati otak" diagnosis. 

Menonton trailer untuk "Boy Ghost," kisah benar yang luar biasa Martin Pistorius sini.

- www.lifesitenews.com


Post a Comment