Ayat Ayat Terakhir Dengar Perbualan Kotak Hitam Ngeri & Menaikkan Bulu Roma


Kotak hitam dianggap sebagai kunci yang harus ditemui jika berlaku kemalangan pada sebuah pesawat terbang. Namun, kunci itu tentu perlu dibaca dengan teliti. Mozaik-mozaik dikumpulkan untuk mendedahkan apa yang sebenarnya berlaku.

Membaca kotak hitam bukan perkara gampang, butuh ketekunan dan keteguhan hati kepada penyelidik Jawatankuasa Nasional Keselamatan Pengangkutan (KNKT) semasa melakukannya. Ketegaran hati memang diperlukan, sebab tak jarang bahagian akhir dari perbualan dalam kotak hitam membuat merinding.

"Yang paling mengerikan itu masa dengar perbualan kotak hitam itu. Selain itu yang bahagian akhir, itu kamu bayangkan saja orang itu udah tahu dia akan meninggal," kata Penyiasat KNKT, Nurcahyo Utomo, saat berbincang dengan Metrotvnews.com di Pangkalan Udara Iskandar, Pangkalan Bun , Kotawaringin Barat, Jumat (9/1/2015).

Kadang membuat pasukan penyiasat terdiam ketika mendengar suara kalimat-kalimat terakhir dari awak pesawat. Terlebih, sebahagian penyiasat mempunyai pekerjaan sebagai juruterbang. Sering pula mereka mengenal sang pilot pesawat yang suaranya dirakamkan.

Nurcahyo mengalaminya saat pertama kali ditugaskan menyiasat kotak hitam. Pembacaan kotak hitam pertamanya itu selalu menjadi hal yang paling diingat. Walau kini, banyak tempat hitam yang telah dibacanya.

"Pertama kali saya jadi penyiasat, itu saya dengar dengan empat orang, satu pasukan. Setelah mendengar perbualan itu, kami semua diam, hening. Beberapa minit selepas itu baru bilang, ayo rewind," kata Nurcahyo mengenang pengalaman pertamanya.

Tapi seiring waktu, dia pun terbiasa mendengar perbualan yang ada dalam kotak hitam. Sekitar 19 tahun menjadi penyiasat, kata-kata terakhir yang terdengar itu masih tetap perih di telinga.
"Yang paling umum terdengar itu Allahuakbar," tambah dia.

Nurcahyo menyebut, secara umum, kotak hitam selalu dapat terbaca oleh pasukan penyiasatan KNKT. Meski keadaan kotak hitam tak lagi bagus, selalu ada cara untuk membaca kotak hitam itu.

"Umumnya kita berjaya membaca kotak hitam walaupun keadaannya sudah rosak. Seperti sukhoi yang terbakar, kita boleh baca. Kalau pun rosak, kita akan melakukan pelbagai cara untuk menelitinya," jelas dia.

Saat meneliti, KNKT akan melakukannya secara bebas. KNKT, jelas dia, tidak dalam kedudukan menyalahkan orang-orang yang terlibat dalam kejadian itu. KNKT akan terus meneliti, mengapa kemalangan itu boleh berlaku.

Ada banyak soalan "mengapa" yang akan dilemparkan untuk mendedahkan kejadian itu. "Kami meneliti mengapa terjadi, mengapa begini, dan mengapa boleh berlaku. Bagaimanapun ada banyak 'why'," tutur Nurcahyo. - metrotvnews.com


Post a Comment